کد مطلب:164541 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:156

در سر آب دادن آن بزرگوار حر عالی مقدار و لشکر اشرار
بدان كه وجود موجودات دلیل بر وجود موجد مكونات باشد. و این استدلال از معلول به علت است. و ارباب عرفان آن را «سفر من الخلق الی الحق» نامند و برهان آن خوانند. لیكن اعلی درجه ی عرفان استدلال از صانع به مصنوع و از علت به معلول و آن را برهان «لم» و «سفر من الحق الی الخلق» گویند. بنا بر اول از آن جائی كه ائمه ی معصومین در مراتب امكانیه و سلاسل صعودیه و اقواس نزولیه اشرف و اكمل و افضل می باشند، فلذا مظاهر اسماء حسنی و صفات علیا گردیدند و اوصاف حضرت واجب الوجود به ایشان سمت بروز و ظهور یافت. پس نظر به مقتضای «سبقت رحمته غضبته» اولیاء نیز باید رحمت ایشان سبقت داشته باشد بر غضب ایشان. فلذا لشكر حر را جنب شهادت مآب سیراب [كرد] تا اتمام حجت فعلیه و قولیه هر دو به عمل آید.